Skip to content

A Viskó – spirituális filmajánló

A Viskó egy 2017-es spirituális film, ami vagy imádatot vagy utálatot vált ki - és nem a témája miatt.

A bestseller regény alapján készült film középpontjában egy gyermekét elvesztő apa áll, akinek a gyász feldolgozásában egy különleges meghívás nyújt nem várt, mondhatni csodás segítséget.

A film ennyire szélsőségesen ellentétes fogadtatását azonban nem a témaválasztás okozza, hanem a téma feldolgozása. Vagy rajonganak érte vagy utálják, ám az biztos, hogy hatása lesz a filmnek.

A film rövid szinopszisa

A Viskó cselekménye egy gyászoló férfiról szól, aki titokzatos, személyesen neki szóló meghívást kap, hogy találkozzon egy kunyhóban magával Istennel.

A Viskó - spirituális filmajánló
A Viskó – spirituális filmajánló

Mack Phillipsnek (Sam Worthington) sikerült túltennie magát egy kemény gyermekkoron, amelyet egy részeges és bántalmazó apa (Derek Hamilton) kegyetlenségei jellemeztek.

Most boldog életet él feleségével, Nannel (Radha Mitchell) és három gyerekkel, a tinédzser Kate-tel (Megan Charpentier) és Josh-sal (Gage Munroe), valamint az imádnivaló mamlasz Missyvel (Amelie Eve).

Ez az egész összeomlik, amikor Mack elviszi a három gyereket egy kempingtúrára – Nan itt marad, hogy a munkával kapcsolatos dolgokat intézze -, és Missy eltűnik, miután Mack egyedül hagyja, miközben ő megmenti a többi gyerekét a vízbe fulladástól egy kenuzás közbeni balesetben.

Kiderül, hogy valaki odakint kislányokat rabol és gyilkol, és bár a rendőrségnek sikerül lenyomoznia a gyanúsított tartózkodási helyét egy távoli, romos kunyhóig, odabent csak némi vért és Missy elszakadt ruháját találják meg.

Az idő telik, de Mack képtelen túllépni a tragédián.

Ez kihat a családja többi tagjával való kapcsolatára is, egy olyan időszakban, amelyet “A nagy szomorúság” néven írnak le. Egy nap egy titokzatos üzenet bukkan fel a postaládájában, melyben arra kérik, hogy a következő hétvégén jöjjön el ugyanabba a kunyhóba.

A levél aláírása “Papa”. Amikor odaér, kezdetben semmit sem talál, de amikor távozni készül, a környezet a fagyos semmiből buja, szépséges környezetbe változik, és a kunyhó immár egy elegáns lakhely.

A Szentháromság egy változata lakik a Viskóban, amelyben Isten – bocsánat, Papa – egy afroamerikai nő (Octavia Spencer), Jézus (Avraham Aviv Alush) egy közel-keleti származású asztalos, a Szentlélek pedig egy Sarayu nevű ázsiai nő (Sumire Matsubara).

A következő három nap során Mack úgy nyílik meg mindhármuk előtt, hogy helyre tudja hozni a velük való kapcsolatát, megtanul megbocsátani és lezárni Missy halálát.

“A film tele van olyan kételyekkel, melyek magamban is rengetegszer felmerültek: Isten hogy lehet 3 személy? Miért van szenvedés a világon? Miért az én családommal történtek ilyen dolgok?

Miért velem? Minek halt meg Jézus, én nem kértem rá? Bocsássak meg a rosszakarómnak? Isten miért kíváncsi az imáimra, ha úgyis tudja mi a bajom?”

Pozitívum a filmben:

Mélyen spirituális, modern, mégis régi tanításokat ad át, és aki hívő, de bizonytalan a hitében, most megerősítést lelhet a filmtől. Az érvek-ellenérvek közismertek, emiatt aki még csak most lépett spirituális, vallásos útra, sok felismerést kapht.

Negatívum a filmben:

Erősen bipolárisan keresztény, minden jó Istentől ered, minden rossz mástól. A téma feldolgozása részben jó, de hiteltelen, hogy az apa ilyen könnyedén megbocsát a végén.

A “meg kell bocsátanod mert az jó lesz neked” jellegű zugpszichológia tökéletesen elhibázza az egész tragédiát és gyászfolyamatot.

Összességében

“A Viskó” a hit és a megbocsátás őszinte felfedezése akar lenni, de valahogy sikerül egyszerre túl ártalmatlannak és túlságosan taszítónak lennie. A kunyhó című regény a megjelenése óta számos vitát váltott ki a keresztény közösségen belül, mivel a Bibliát és a Szentháromságot olyan módon értelmezi, amelyet egyesek eretneknek tartanak.

Ezek a vádak képtelenségnek tűnnek a filmet látva; ahhoz, hogy valóban eretnek legyen, a gondolkodásnak a kínos cselekményvezetésnél és a sorozatban puffogtatott, üres, felszínes ezospiri idézeteknél sokkal meggyőzőbb szintet kellene elérnie.

Olyan kérdéseket kéne feltennie, amelyekre nem elcsépelt, egymondatos Insta-bölcsességek a válaszok… és még kevésbé kéne Istent egy tipikus, a felszínen negédes, valójában elnyomó figurának beállítania.

Isten nem egy nárcisztikus személyiségzavaros kisember!

Az meg már kifejezetten gyermeteg, hogy Isten felelős mindazért, ami jó, tiszta és szép a világban, de mindig van mentsége, amikor az élet csúnyábbik oldaláról van szó.

Nárcizmusnak hívjuk mind közönségesen azt, amikor valaki elvárja az imádatot, minden jót saját magának tulajdonít és minden felelősséget másra ken bármi rosszért…

Ha valaki szerint ilyen Isten, akkor még hatalmas meglepetések várnak rá az életben, mert a Teremtő IstenNő, áldassék a szent neve, minden, csak nem nárcisztikus.

A film háttere

A viskó (eredeti cím: The Shack) 2017-ben bemutatott amerikai film, amelyet Stuart Hazeldine rendezett. A forgatókönyvet John Fusco, Andrew Lanham és Destin Cretton írták.

A producerei Gil Netter, Brad Cummings, Quiyun Long, Mike Drake, William Steinkamp és Lani Armstrong Netter. A főszerepekben Sam Worthington, Octavia Spencer, Avraham Aviv Alush, Radha Mitchell, Alice Braga, Graham Greene, Tim McGraw és Sumire Matsubara láthatóak. A zeneszerzője Aaron Zigman.

A tévéfilm gyártója a Gil Netter Productions és a Windblown Media, forgalmazója az Summit Entertainment. Műfaja filmdráma. Amerikában 2017. március 3-án mutatták be a moziban.

A film alapjául az azonos című regény szolgál, amelyet William P. Young írt és 2007-ben került a könyvesboltok polcaira.

Források: imdb

Index