Skip to content

A Mikulás/Julenisse/Santa Claus aszexuális vagy legfeljebb heteró – minden más propaganda

A Mikulás (Julenisse) egy norvég reklám szerint meleg. Ez olyan szintű hazug propaganda, hogy szükséges tiszta vizet önteni a pohárba.

A Mikulás maszkulin. Férfi. Igazi Atya figura.

A Mikulás az Öregatya újkori megnyilvánulása, akit az őskor óta tisztel az emberiség az északi féltekén.

Mindegy, mikor érkezik a Mikulás vagy milyen nevet visel, ha ugyanaz a hagyomány

Mindegy, hogy éppen milyen nevet visel – hívhatod Mikulásnak, Télapónak, Santa Claus-nak, Szent Miklósnak, Gyed Moroznak vagy Julenissennek, ahogy tetszik.

Az is mindegy, hogy december 5-én vagy 6-án érkezik vagy karácsonykor ő hozza az ajándékokat. Ezek csupán egyazon Mikulás-hagyomány eltérő megnyilvánulásai.

A Mikulás/Julenisse/Santa Claus aszexuális vagy legfeljebb heteró - minden más propaganda
A Mikulás/Julenisse/Santa Claus aszexuális vagy legfeljebb heteró – minden más propaganda

Az északi Mikulás ősi eredete

A Mikulás titkairól szóló cikkben már részletesebben írtam a Mikulás emberi eredetéről. Most kifejezetten a norvég Mikulásra összpontosítok, mert vannak olyan naiv képzelések, amely szerint a norvég Mikulás, Julenisse nem azonos a többi nép Télapójával.

A Mikulás heteró. Deal with it. Kép forrása
A Mikulás heteró. Deal with it. Kép forrása

Egykoron, nagyon régen, jó eséllyel még inkább egy büntető-jutalmazó istenségként tisztelték a Mikulást

Vagy, mint Jultomte (svéd), Julenisse (norvég), Julemand (dán) és Joulupukki (finn) esetében a család totemőse, a ház védelmező szelleme, a genius loci volt.

Nem mellékesen a Jul/e előtag az északi óvallás neve a karácsonyra.

Skandináviában a Pixie vagy Nisse egy házi szellem, amely a gazdaság vagy a család gondozásáért és jólétéért felelős

A Nisse-t általában alacsony férfiként vagy nőként (120 centiméternél alacsonyabb) írják le, aki piros sapkát visel.

Míg az őrzőszellemekben való hit nagyon régi hagyomány Skandináviában, a Nisserekben való hit a XVIII. század végén és a XIX. században vált egyre népszerűbbé Dániában, Dél-Norvégiában és Dél-Svédországban.

Sok gazda állította, hogy saját Nisserrel rendelkezik. A nisserek aktívan részt vettek a gazdaságban, és olyan munkákat végeztek, mint a lovak ápolása, szénabálák hordása és egyéb, a gazdasággal kapcsolatos feladatok.

A nisse, mint istállófiú egy korai ábrázoláson. Kép forrása
A nisse, mint istállófiú egy korai ábrázoláson. Kép forrása

Például az istállókat védelmező szellem neve Tomtenisse volt. Ezeket a munkákat általában sokkal hatékonyabban és eredményesebben végezték, mint emberi társaik.

A Julenisse alig 180 éves hagyomány

Az 1840-es években Skandináviában a gazdaság Nisse-je lett a karácsonyi ajándékok hordozója, majd “Julenisse”-nek nevezték el, és azóta is a karácsonyhoz kötik.

A nisserek azonban finoman szólva is temperamentumosak tudtak lenni. Ha a háztartás nem ügyelt arra, hogy a Nisser elégedett legyen – erről könnyen gondoskodni lehetett általában egy tál vajas kása formájában, amelyet karácsony este hagytak kint neki -, a szellem a gazdái ellen fordulhatott.

A Nisse tehát a hely szelleme volt

A fentiekből egyértelmű, hogy a Nisse egy olyan szellemlény, amelyik az adott helyhez kötődik.

Ha az adott területnek nem volt természeti szelleme, akkor ezt a legősibb időben áldozattal pótolták. Ember- vagy állatáldozattal. Az áldozat lelke a helyhez kapcsolódott és ő lett annak védelmezője.

Az, hogy emberáldozat kell egy építményhez, az egész világon fennmaradt a hagyományokban. Nálunk ez Kőműves Kelemenné és Déva vára történetében öröklődött át. Nem mellékesen a „déva” szó jelentése „istenség” az indoeurópai nyelvekben, a latin divus/deus is innen ered.

Santa Claus teje és süteménye is északi hagyomány

Az évek tízezrei során az ember vagy állatáldozat lassacskán feledésbe merült, és a Nisse egy életerővel átitatott áldozatot igénylő őrző szellemmé vált.

Elég nyakatekerten hangzik elsőre, de magyar köznyelvi szavakkal így lehet szabatosan kifejezni.

Ilyen italáldozathoz kétféle folyadékot szoktak alkalmazni többnyire: vért vagy tejet. Mindkettő az életet jelképezi, ezt aligha szükséges részleteznem. Viszont sokkal egyszerűbb tejet, vagy tejes kását áldozni.

Tomtenisse az istállóban fogyasztja el az áldozati ételt. Kép forrása
Tomtenisse az istállóban fogyasztja el az áldozati ételt. Kép forrása

A hely szellemének pedig végül is mindegy – az életerővel táplálás és az áldozás a lényeg.

Hol találjuk meg ezt a hagyományt még? Bizony, a nyugati Santa Clausnál, akinek tejet és sütit készítenek ki az ünnep éjszakájára.

Ennyit arról, hogy Santa Calus hagyománya nem kapcsolódik Julenisse tradíciójához.

A Mikulás férfi és heteroszexuális

Ideje tehát választ adnunk arra a propaganda-hazugságra, amely szerint Julenisse meleg volna. Nem az.

Homoszexuális illetve biszexuális istenségekkel amúgy is tele vannak az óvallások. A legismertebb például Zeusz/Iuppiter, aki nőt és férfit egyaránt elcsábított.

Amikor tehát azt mondom, hogy Mikulás/Julenisse/Santa Claus heteroszexuális maszkulin lény, akkor nem eltussolom a szexuális irányultságát.

Ellenkezőleg. Teljesen világos és egyértelmű, hogy nem a saját térfelére játszik. Az összes óvallási hagyományban ezek a lények aszexuálisak. Mivel szellemlényekről beszélünk, ezért legfeljebb minőségekről, princípiumokról lehet szó – márpedig Julenisse és Santa Claus és Mikulás is egyértelműen maszkulin.

Ha pedig a nemi irányultságról van szó, nos, a 19. század óta él az a hagyomány, hogy a Mikulásnak vagy felesége van, vagy mint a nissék esetében, feleség nélkül élnek, egy csapatban, éppen úgy, mint a hét törpe Hófehérke meséjében.

A nissék úgy is élhetnek, mint a hét törpe. Kép forrása
A nissék úgy is élhetnek, mint a hét törpe. Kép forrása

Nem mellékesen ott is nissék/tomték szerepelnek, csak a hely szelleme (a ház ahol élnek) és a bányaszellemek hagyománya már egybemosódott.

Aki szerint ha egy csapat férfi (vagy éppen nő) él egy helyen, akkor azok csak homoszexuálisok lehetnek, az valami komoly elfojtással bír. Bármilyen hihetetlen, de egy lánykollégium nem leszbikus klub, és egy férfi munkásszállóból sem az ereszen lecsúszva távoznak a férfiak.

Világos tehát, hogy ha valaki nem politikai propagandával akarja pusztítani az európai hagyományokat, nem állíthat olyat, hogy a Mikulás bármely hagyomány-változatban homoszexuális volna.

A Mikulás túl van a nemiségen. Ne akarjanak szexualizálni egy fogalmat! Ha pedig mindenképpen ragaszkodik hozzá valaki, akkor fogadja el, hogy a Mikulás heteró, az is volt és az is marad.

Borítókép: Jolly Old Santa Claus/George Hinke

Layer 1
Belépés Kategóriák
Index