A csakrák közül a legalsó a Gyökércsakra. Ez áll a legközelebb az anyagi világhoz.
Szanszkritül a muládhára csakra azt jelenti, hogy Gyökérközpont (szó szerint: gyökérközpont-kerék). Mula = gyökér ádhára = alap, talpazat.
Tartalomjegyzék
A farkcsont alsó végénél elhelyezkedő muládhára csakra az első az emberi csakrák sorában. Mantrája a LAM.
A muládhára csakra az állati és emberi tudat határa. A tudattalannal áll kapcsolatban, ahol előző életeink tapasztalatai és tettei tárolódnak. Ezért személyiségünk fejlődésének alapját képezi, és komoly befolyással van arra, hogy miként alakul sorsunk – a karma törvénye szerint.
A muládhára csakra pozitív tulajdonságai a vitalitás, az életerő, a fejlődés; negatív sajátosságai a lustaság, tunyaság, a szenvedélyesség és az önzés, énközpontúság. Ennek a csakrának Shiva az istensége, az „állatok ura” (Pashupati Maha deva), ez az alacsonyabb állati tulajdonságok legyőzését szemlélteti.
Csatlakozz most a Lélekút Társaság szabad spirituális közösségi oldalához! A Lélekút Társaság küldetése, hogy a tiszta, valódi ezotéria, spiritualitás, okkultizmus és misztika iránt elkötelezett személyek számára lehetővé tegyük a közösségépítést.
A muládhára csakra jelképe négylevelű lótusz.
A négy levél az e csakrában gyökeredző belső funkciókat szimbolizálja: szellem (manasz), értelem (buddhi), tudat (csitta) és ego (ahamkára).
Ahol élet van, ott tudat is van, márpedig a tudat evolúcióra törekszik. A muládhára csakra jelképeit ezért az energia és a felfelé törekvés jellemzi.
Színe a piros, ami a shakti színe.
A shakti felébredést, mozgást, fejlődést, energiát jelent. A piros szín szimbolizálja a szunnyadó tudat ébredését, tevékeny éber tudattá serkenését.
A muládhára csakra másik szimbóluma a csúcsán álló háromszög.
Ez kétfajta jelentést hordoz. Egyrészt egy tölcsért szemléltet, amely begyűjti és lefelé tereli a kozmikus energiát, másrészt a felfelé haladás velejáróját, a kiterjedést szimbolizálja. A háromszög alsó csúcsa a kiindulópont, ha úgy tetszik: a mag; felfelé törekvő szárai pedig tudatunk emberivé válását illusztrálják.
A muládhára csakra állata a hétormányú elefánt.
Az elefánt a bölcsesség egyik jelképe. A hét ormány a föld hét kincsét (szaptadhatu) testesíti meg. A csakra őseleme a föld, létünk alapja és egyben „anyánk”, amely energiával és táplálékkal lát el bennünket.
Csatlakozz most a Lélekút Társaság szabad spirituális közösségi oldalához! A Lélekút Társaság küldetése, hogy a tiszta, valódi ezotéria, spiritualitás, okkultizmus és misztika iránt elkötelezett személyek számára lehetővé tegyük a közösségépítést.
A legalsó csakrát alap-, bázis-, csakrának is nevezik.
Az anyagi világgal, a föld jelképével hozhazó összefüggésbe. A gyökércsakra a négyszirmú vörös lótuszvirága a gerinc alján, a végbélnyílás és a nemiszerv között lefelé bontja ki a szirmait, s benne szunnyad a Kundalini-energia. Finom enegiával látja el a test szilárd részeit (csontok, gerinc, fog, köröm, láb), a végbélnyílást, a vastagbelet, a prosztatát, a vért, a sejtépítést és a mellékvesét. A hozzárendelt hormon az adrenalin és a noradrenalin.
A csakrában fellépő zavart az említett testrészek betegsége jelzi: bélzavarok, vizelet-visszatartás hiánya, végbélpanasz, aranyér, a láb bénulásai, visszeres láb, gyenge csontozat, gyakori csonttörés, ápolás ellenére is rossz fogazat, bőrpanaszok.
Pozitív kisugárzása által életerősek, magabiztosak leszünk, úgy érezzük céljainkat el fogjuk érni, a földi élet szerves részének tekintjük magunkat, és rátalálunk a biztonságra.
A gyökércsakra zavarára utal, ha valaki túlságosan anyagi beállíttotságú, mindent birtokolni akar, csak önmaga javára cselekszik, vörösre izzik a méregtől és a dühtől túl agresszív vagy túl félénk.