Miért piros a Mikulás ruhája, miért hoz virgácsot és valóban kommunista találmány a Télapó név? A válaszok megdöbbentőek!
A Mikulás hófehér szakállas, pocakos öregúr, aki fehér prémszegéllyel díszített, piros ruhájában és fekete csizmájában a hét rénszarvas húzta szánján osztogat ajándékot a jó gyerekeknek, és hoz virgácsot a rosszaknak.
Tartalomjegyzék
Gondoltad volna, hogy ez a fenti kép alig pár évtizede létezik?
Pedig valóban így van. Amíg a Mikulás, azaz Szent Miklósról alkotott vallásos-spirituális alak évszázadok óta az európai kultúra része, addig a róla való képünk az idők folyamán sok változáson ment át.
Ezen változások, „titkok” közül hármat veszünk most sorra, amelyek talán a leggyorsabban váltak természetessé olyannyira, hogy ma már el se tudnánk képzelni másként a Mikulást.

Listen to our 13 minutes English podcast about Santa’s three secrets, or why does an immortal old man in red bring presents and a punishing cane?
Mikulás három titka
Az ajándékosztó Mikulás eredetileg a katolikus vallású vidékeken Szent Miklósnak (Santa Nicholas), a Lycia római provinciában fekvő Myra püspökének népies alakja.
A modern magyar néphagyomány szerint december 5. éjjelén – december 6. hajnalán meglátogatja a gyermekeket, s ha az elmúlt évben jól viselkedtek, kisebb ajándékot ad nekik.

Első titok: Mikulás eredetileg nem ajándékot hozott a gyerekeknek, hanem lányokat mentett meg a prostitúciótól
Az ajándékosztogató, mosolygós, piros ruhás Mikulás a városokban jelent meg először a 19. század végén, valószínűleg függetlenül a Miklós-napi szokástól. A kipucolt cipőkbe és csizmákba ajándékot rakó, éjjel közlekedő Mikulást egyre inkább összekötötték Szent Miklós személyével.
Amíg a 19. század végén megjelent szótárak a szent püspöki munkáját emelték ki, addig 20. század első felében már jótékonysága került a középpontba, a mai lexikonok pedig szinte csak az utóbbiról emlékeznek meg.

A jó gyerekek jutalmazása és a rosszak büntetése a germán óvallásból ered
A rémisztő alak Odin germán főisten továbbélése, akinek kettőssége, a jó és a rossz mutatkozik meg a december 6-i szokásban: jóságos alakja ajándékot oszt, míg büntető alakja ijesztgetett.
A német néphagyomány szerint a gyerekek Odin lovának, Sleipnirnek tettek ki csizmácskáikban a kémény mellé szalmát és répát, Odin pedig hálából ajándékokat hagyott benne nekik.

A lányokat mentő jó püspök
Egy szegény embernek három lánya volt, akiket megfelelő hozomány hiányában nem tudott férjhez adni. Így az a sors várt rájuk, hogy hajadonok maradnak és prostitúcióra kényszerülnek.
Miklós myrai püspök, meglehet, angyali sugallatra, elhatározta, hogy segít rajtuk, de szemérmességből vagy szerénységből ezt titokban tette. Az éj leple alatt egy-egy arannyal telt erszényt tett a szegény ember ablakába.
Mikulás tehát egyszerre egy ősi istenalak és egy valós ember alakjának összeolvadásából született.
Második titok: Télapó nem kommunista
Habár valóban Télapóra akarták cserélni az ateista-materialista őrület megszállottai a Mikulás alakját, a „Télapó” alakjának és különböző kultúrkörök hagyományaiból összegyúrt legendájának mai formája fokozatosan alakult ki a különböző európai népek mitológiáiból.
Végül Moritz von Schwind német festő és meseillusztrátor képzelete nyomán – 1847-ben nyerte el végső formáját, a hosszú, fehér szakállas, csuklyás, köpenyes, testes alakját.
Szélesebb körben Télapó magyarországi elterjedése az 1950-es évekre tehető. A Szovjet import Télapó (Gyed Moroz), illetve a már korábban is talán létező kifejezés kizárólagossá tétele a Rákosi-korszakban történt meg Magyarországon.
Kicsoda Gyed Moroz?
Gyed Moroz karakterének eredete a kereszténység előttre nyúlik vissza, mint a tél ura az szláv óvallásban. Egyes források szerint a szláv mitológiában Gyed Moroz eredeti neve Morozko (Telecske) vagy Gyed (Nagyapó) volt.
Az ortodox hagyományok hatására Gyed Moroz karaktere átalakult. A 19. század óta Gyed Moroz tulajdonságait és legendáját irodalmi hatások alakították.
Télapó névváltozatai a szláv (befolyás alá került) nyelvekben
- orosz: Дед Мороз, Gyed Moroz, [dʲɛt mɐˈros]
- tatár: Кыш Бабай / Kış Babay;
- belarusz: Дзед Мароз, Dzied Maroz;
- ukrán: Дід Мороз, Gyid Moroz;
- lengyel: Dziadek Mróz;
- szerb: Деда Мраз / Gyeda Mraz;
- bolgár: Дядо Мраз, Dyado Mraz;
- szlovén: Dedek Mraz;
- szlovák: Dedo Mráz;
- macedón: Дедо Мраз, Gyedo Mraz;
- horvát: Djed Mraz;
1949-ben még „Mikulás-vásár”-ról írt a kommunista párt lapja, a Szabad Nép, de egy évre rá már Télapóként hivatkoztak rá.
A Télapó név azonban már létezett jóval korábban is, nem „mesterségesen” keletkezett, mai jelentését pedig fokozatosan vette fel, és továbbra is átalakulóban van.
Tél apót, így, különírva már Arany János ismerte és Téli vers című művében le is írta, Mikszáth Kálmán is használta műveiben, 1893-ban Gyulai Pál is, nála még szintén külön írva fordul elő.
Tehát bátran használhatjuk mindkét névformát!
Harmadik titok: Mikulás lila ruhát hordott, de nem a Coca-Cola miatt lett piros a ruházata később
Némileg jártasnak kell lenni a katolikus egyházi szokásokban, vagy legalábbis a magyar nyelvben, hogy tisztában legyünk vele, a püspökök lila ruhát hordanak. Innen ered a püspöklila szavunk is.
Miklós Myrea vallási elöljárójaként tehát nem hordhatott piros ruhát!
Vannak, akik tudni vélik, hogy a Coca-Cola reklámjai miatt lett pirossá a ruházata és fekete a csizmája: a piros-fehér-fekete színek a vállalat fő jellemzői: piros alapon fehér betűk, a palackban fekete itallal.
Csakhogy Mikulást már jóval a cég megalapítása előtt piros ruhában ábrázolták – viszont az is igaz, hogy a Coca-Cola az 1920-as évektől szerepeltette Mikulást a reklámjaiban.
Hogy ki által és mikor alakult ki a szélesen mosolygó, erősen túlsúlyos, joviális Télapó képe, szinte napra pontosa tudjuk: 1931-ben bízta meg a cég a D’Arcy reklámügynökséget egy tökéletes Mikulás-figura megalkotásával, Haddon Sundblom pedig lefestette az azóta világhírűvé vált alakot.

Öszefoglalva elmondhatjuk tehát, hogy Mikulás napját egyszerre ünnepelheti hívő és ateista, óhitű pogány és a modern fogyasztói társadalom elkötelezett híve egyaránt. Ho-ho-hó!
Frissítés: szenzációs felfedezés, megtalálták az eredeti Mikulás sírját
Az emberiség történetében azok a pillanatok a legizgalmasabbak, amikor egy régi legenda valósággá válik. Szent Miklós, a szeretet és adakozás szimbóluma, akit sokan a modern Télapó elődjének tartanak, most újra a figyelem középpontjába került. Törökországban, a demrei Szent Miklós-templom területén egy mészkőből készült szarkofágot tártak fel, amely mélyebb betekintést nyújthat egy nagy hatású élet rejtélyeibe.

A régészeti projektet, amely során a szarkofág napvilágra került, Ebru Fatma Findik professzor vezeti a Hatayi Mustafa Kemal Egyetemről. A Jövő öröksége kezdeményezés célja, hogy a térség spirituális és kulturális gyökereit feltárja, és új összefüggésekre világítson rá. A most megtalált szarkofág különösen jelentős, hiszen Szent Miklós életének és halálának története az egész világon ismert spirituális üzenetet hordoz.
A szarkofág jellemzői és jelentősége
A mészkőből faragott, két méter hosszú szarkofág egyedi formavilága, emelt fedele és nyeregtetős kialakítása az ókori temetkezési kultúra elemeit idézi. A kutatók szerint körülbelül másfél-két méter mélyen helyezték el, ami arra utal, hogy a benne nyugvó személy különleges tiszteletet élvezett. Az építészeti megoldások az antik világ spirituális hitvilágának megértését segítik.
A szarkofág a templom melléképületében került elő, amelyben évtizedek óta zajlik a feltárás. Az állati csontok és agyagmécsesek, amelyeket ugyanott találtak, további bizonyítékokat nyújtanak arra, hogy a helyszín temetkezési célokat szolgált. Ez az összefüggés megerősíti a hely szakrális jellegét, és még mélyebb tisztelettel tölti el azokat, akik a régmúlt üzenetét keresik.
A kutatás következő lépései
A szarkofág fedelét már sikerült feltárni, de a belső tér további vizsgálatokat igényel. A kutatók várják, hogy feliratokat vagy egyéb jeleket találjanak, amelyek még pontosabb információkat nyújtanak a szarkofág tartalmáról és annak koráról. Egyetlen lelet képes arra, hogy új összefüggéseket tárjon fel, és még közelebb vigyen ahhoz, hogy megértsük, hogyan élte meg Szent Miklós az életét, és miként vált szellemi öröksége a történelem részévé.
Findik professzor szerint egy felirat felfedezése a szarkofágon különleges lehetőséget nyújtana arra, hogy pontosítsák az eddigi feltételezéseket. Az ilyen pillanatok nem csupán a tudományos kutatás, hanem a spirituális kapcsolódás szempontjából is fontosak.
Szent Miklós földi maradványainak útja
Szent Miklós görög származású keresztény püspök volt, akit a titkos adakozás mestereként ismertek. Ez a gyakorlat mélyebb spirituális igazságot hordoz: az ajándékozás olyan cselekedet, amely a szeretetet és az egységet erősíti. Életének központja a mai Demre területén volt, ahol a 6. században Theodosius császár templomot építtetett a tiszteletére.
Az idők során földi maradványait először a templom sírkamrájában helyezték el, később az olaszországi Bariba szállították. A Szent Miklós-bazilika különleges zarándokhellyé vált, majd a keresztes hadjáratok idején a velenceiek a relikviák nagy részét Velencébe vitték. Az ottani kolostorban tovább őrzik azokat a maradványokat, amelyek szentsége évszázadokon át megőrizte az emlékét.






Szent Miklós szarkofágjának feltárása Anatóliában. Forrás: https://i.turkiyetoday.com/
1953-ban egy csontvizsgálat kiderítette, hogy Bari és Velence csontmaradványai ugyanattól a személytől származnak. Ez az eredmény a történelmi források hitelességét erősítette meg, és új fényt vetett arra, hogy a relikviák miért olyan fontosak az emberi történelem és spiritualitás számára.
A szent hely szimbolikája
A demrei felfedezés újabb bizonyítékot nyújt arra, hogy Szent Miklós eredeti temetkezési helye a régió szakrális központja lehetett. Findik professzor szerint a szarkofág a legendák által említett szent helyszín része lehet, ami a történelmi és vallási források megerősítéseként szolgál.
A feltárások során minden új lelet egy lépéssel közelebb visz ahhoz, hogy megértsük Szent Miklós életének spirituális üzenetét. A szarkofág nemcsak történelmi bizonyíték, hanem híd a múlt és a jelen között, amely tanítást és inspirációt nyújt azoknak, akik keresik az igazságot és a hit mélységeit.
Dr. Peter T. Sinclair
Források, részben: tarrdaniel.com,wikipedia,coca-colacompany.com
Borítókép: darkmoon1968